Att designa slutet. Redan från start.

Den medvetna konsumenten. En konsument som blir alltmer insatt kring produkters specifika egenskaper, tillverkningsmetoder och materialval. Vi snackar om en konsument som är djupt engagerad. Nyfiken. Påläst. Och som definitivt inte nöjer sig med enbart yta. Tvärtom kräver man full transparens. Man vill veta företagets story, kräver full spårbarhet på råvaror och material, vill veta hur livet ser ut för produkten även när du tröttnat på den eller slitit ut den. Nyckeln till en bra affär ligger därför i att identifiera produktens andrahandsvärde. Att se dess potential till återfödsel redan vid ritbordet. Det här har många designers och tillverkare idag förstått. De tänker steget längre och designar hela produktens livscykel från start.

I hotellbranschen räcker det inte längre med att uppmana gästen att använda handduken flera gånger. Här gäller det att tänka ett steg till. Vilka byggnadsmaterialet består hotellet av? Vem odlar vetet till brödet? Var bakas det? Finns det energibesparande teknik som t ex rörelsesensorer? Vattenbesparande utrustning? På Soneva Fushi hotell, Maldiverna, samlade man in glas från intilliggande stränder och använde det som ersättning för sand i betongen när hotellet byggdes. The John Anthony Restaurant i Hong Kong använder nästan uteslutande återvunnet och etiskt försvarbart material till sin inredning. Till exempel är terrakottaplattorna på väggarna hämtade från övergivna hus i förorterna. Här prioriteras också lokalt hantverk. Dryckerna kommer från miljövänliga hantverksdestillerier och vingårdar. Matkompostering och smarta vattensystem halverar energianvändningen. Varenda liten detalj är omsorgsfullt genomtänkt.

När det gäller kontor ser vi en tydlig global trend: Att flera företag delar på samma arbetsytor. Här gäller det att ge möjlighet att kunna skapa kreativa ytor när det behövs, att du enkelt ska kunna anpassa ditt kontor efter det aktuella behovet. Centralt är själva mötet. Att få in hemtrevliga detaljer som gör det mer trivsamt. Och trenden berör allt från nystartade, små och medelstora företag och frilansare till globala konsultbolag. ”Shared working spaces” har blivit ett fenomen tack vare internationella organisationer som WeWork, där man lyfter ”den nomadiska effekten” av den digitala ekonomin.

Andra, som Station F i Paris eller A / D / O i Brooklyn, erbjuder platser som i princip omvandlar kreativa arbetsmiljöer till lokala små samhällen. De flesta kontorslokaler är idag utformade som arbetsmiljöer, men ”mixed use” blir allt hetare – t ex att man kombinerar boende och kontor i samma byggnad. Se det som ett modernt kollektiv.

Horreds – rebellen som kräver hållbarhet

Vad händer egentligen med en Horredsmöbel när du skruvar isär och ihop den mängder med gånger? I stort sett ingenting. Det är till och med så att när ett företag något årtionde senare bestämmer sig för att byta ut möblemanget så finns där nya ägare som gärna tar vid. Frågar man runt om Horreds på andrahandsmarknaden så har varumärket högt anseende och är därmed enkelt att sälja vidare. Varje detalj, material och ytskikt är valt med ett långsiktigt och hållbart ägande i fokus. Både design- och kvalitetsmässigt. Och du kan alltid förändra möbeln genom en ny bordsskiva i ett spännande material eller genom att byta ut detaljer.

Sedan starten har generationer av stilar och materialtrender passerat, men vår grund är densamma: Vi gör möbler som ska hålla och fungera genom livet. Möbler som inte går sönder, och som inte gör sönder vår planet. Hur? Varje Horredsmöbel är tillverkad på beställning vilket innebär att vi minimerar materialspill och svinn. Vår fabrik ligger i Horreds i Sverige. Det gör kanske vår möbel lite dyrare, men minimerar förlusten i världen. All överskottsvärme går till att värma upp ett antal hushåll i vår omgivning och vi använder oss bara av Grön El, producerad inom 10 kilometers radie från Horred. Som företag är vi ISO 9001:2015-certifierade och de flesta av våra produkter är märkta med Svanen och Möbelfakta.

Vi vill fortsätta att vara stolta över de möbler vi tillverkar. Och vi vill behålla våra kräsna och krävande kunder. Igen och igen och igen.