Designutmaningar i det nya normala

Nya vågor med pandemilarm är något vi kommer behöva leva med under lång tid tror forskarna. Och man har insett att det inte går att stänga ner om vi långsiktigt ska överleva. Och vi har redan påbörjat anpassningarna. En av de viktigaste känslorna vi behöver känna är trygghet och som ställer oss inför flera utmaningar.

Företag i olika branscher har upptäckt att en kombination av media och fysisk leverans möjliggör att kunder kan fortsätta ta del av deras erbjudande. Kockar, arkitekter och designers syns mer på sociala medier där de beamar ut sig själva in i folks hem. Ytor och platser designas om och anpassas för att göra det enklare för besökare att vistas där. Så att man kan ta del av upplevelser på nya sätt.

En känsla av renlighet innebär att skapa nya städ- och steriliseringsrutiner samt även berätta för omgivningen att de säkrar lokalerna för anställda och kunder. Förändringar behöver göras kontinuerligt för att hjälpa anställda och besökares sätt att förhålla sig allt eftersom nya beteenden uppstår. Bakåt i tiden har företag som haft behov av steriliserade ytor, t ex läkarmottagningar, betytt avskalade, ljusa och o-mysiga rumslösningar. Och kanske det är en association som vi numera kopplar till trygghet. Men det behöver absolut inte vara så och utmaningen är hur man gör detta på ett designmässigt snyggt sätt så att miljön blir trevlig att vistas i men ändå andas säker. Rent betyder inte nödvändigtvis otrivsamt. WeWork erbjuder flexibla kontor där starkt fokus redan ligger på gästernas hälsa och säkerhet och som lyckats uttrycka renlighet utan att det går ut över designen. Företaget berättar för omgivningen genom sina mediakanaler hur ofta de städar och desinfekterar kontoren, att de tillhandahåller hygienstationer, mer utspridda sittplatser, konfigurerade mötesrum, renad luft samt uppmuntrar till nya vanor och flöden.

Renlighet och att få ner folkdensiteten med ökade avstånden mellan oss är nödvändigt när vi nu delar på arbetsytor igen. Guidning som på ett intuitivt sätt hjälper besökare att ta sig runt i en byggnad är en till designutmaning som behöver integreras.

Att arbeta på hemmaplan har inneburit att de som bor utanför stadskärnan har haft närhet till promenader i naturen. Natur och hälsa har fått större vikt i folks balans mellan fritid och arbete. Kontor i city skapar utmaningar för arkitekter att rita byggnader för ett ökat wellnesfokus. Med allt vad det innebär. För att sticka ut, behöver byggnader inte bara integrera växter och icke-syntetiska material utan skapa urbana platser som ger mer autentisk tillgång till naturen.

Förflyttningen mot att integrera sensorteknologier i byggnader tog fart redan före epedimin och blir nu viktigare än någonsin. Det handlar om utrymmen som förstår våra beteenden. Att skapa nya system som låter en omgivningen knuffa (nudga) invånare mot säkrare beteenden, samtidigt som de är transparenta om att och hur data samlas in och används, är av vikt för tryggheten. Dörrar som känner av vem som kommer och öppnar sig själva, röststyrda kaffemaskiner, automatisk sterilisering av luft, ansiktsigenkänning, sensorer med larm som räknar antalet personer i ett rum och remotekontroller är anpassningar för att vi dels ska slippa ta i saker men också för att underlätta vardagen.

Design handlar inte bara om att något ska vara snyggt; det handlar om intuitivt handlande, trivsamhet och nu i allra högsta grad trygghet. Vi är stolta över vår mångåriga kunskap och detaljhantverk samt över våra samarbeten med möbeldesigners och arkitekter. Möbler som tillåter att flyttas runt både design- och kvalitetsmässigt när behovet ökar att skapa nya kontorsmiljöer. Vi erbjuder olika designmöbler för att skapa rum i rummet eller nya flöden. Om du har frågor kring utmaningar eller vill ta del av våra värdefulla insikter så kontakta oss gärna.

Källor: Frame, WeWork

Horreds_glove (002) 860 x 551