Horreds Möbel väljer väg

Mellan Varberg och Borås finns ett lysande undantag från en oskriven regel. Den som
säger att i kristider ska man vänta med investeringar, krympa utgifter och avvakta med
stora beslut. För mitt i en pandemi tvekar inte Horreds Möbel att välja en annan väg.
Investering på 24 mk är den största i företagets historia.

Trots att bolaget fått sin beskärda del av den värsta ekonomiska nedgången i modern tid sviktar inte
framtidstron. Horreds Möbel satsar energiskt framåt. VD Per-Ola Johansson ger lite bakgrund till företagets
framtidsfokus:
— När min farfar Sven som 25-årig finsnickare startade företaget 1936 var han formad av det karga
landskapet kring Horred. Att vara uthållig och se möjligheter präglade honom och hans affärsidé. Man
ska ta till vara vad naturen erbjuder och göra det så bra som möjligt. En Horredsmöbel skulle enligt farfar
”hålla en hel livstid”. Jag kan säga att Svens arv lever vidare i företaget, i allra högsta grad.

Högt upp på önskelistan
Enligt Per-Ola är denna positiva inställning ett viktigt DNA i företagets kultur. Att se möjligheterna och
att göra det man är duktig på så bra man bara kan. Företagets tilltagna investering är helt i linje med detta
arv. Per-Ola fortsätter:
– För några år sedan såg vi oss om efter möjligheter att effektivisera vår kundorderstyrda produktion av
våra designmöbler för kontor och arbetsrelaterade mötesplatser. Högt upp på önskelistan fanns en sprutautomat.
Vi behövde få ett bättre flyt i måleri och lackering och ville samtidigt öka vår flexibilitet och
möjlighet till ännu större kundanpassning. I vår research av marknad, tillverkare och färgproducenter
fastnade vi för en sprutautomat, men fann mer än så.

Olika behov, samma lösning
Det skulle visa sig att kökstillverkaren Epoq samtidigt närmade sig sprutautomater, från ett helt annat
håll. Epoqs kök säljs genom Elgiganten och har en produktion av ca 24 000 köksinredningar per år. Epoq
letade nu efter en ny kvalitetstillverkare av luckor, låd- och dörrfronter till sina kundorderstyrda köksinredningar
som finns i 26 olika kulörer. I skärningspunkten mellan två olika behov uppstod samförstånd
och Horreds var inte sena med att komplettera sin redan beställda sprutautomat.

– Ja, det blev en nätt komplettering med ytterligare två stora maskiner; en såg och en CNC maskin
samt ett automatiserat plattlager. I meter räknat blir det en produktionsyta på nästan 1100 kvadratmeter.
Med denna investering tar vi hela företaget till en ny nivå. Dessutom ökar vi vår flexibilitet och produktionskapacitet
för fler kvalitets- och miljömedvetna kunder.

Att gräva där man står
Familjeföretaget Horreds Möbler är stolt över sitt lokala patos och starka miljöengagemang. Grävt där
man stått har man gjort i gott och väl 85 år. Varumärket vårdas omsorgsfullt och kulturen präglas av stolt
identitet och mod att gå sin egen väg. Att satsa stort istället för att dra ner – när världen tvingas ner på
knä – borde kanske inte förvåna någon.

Se ljuset i tunneln
Per-Ola sammanfattar:
– Idag når vi slutkund på sju europeiska marknader inom 24 timmar med vägtransport. Vår leveranssäkerhet
prickar 96-97% och vi lämnar 10 års garanti på våra produkter. Antalet reklamationer inklusive
tranportskador brukar bli knappt 300 per år. I någon mån har vi alltså lyckats att hittills uppfylla farfars
ambition att en möbel från Horreds ska hålla en hel livstid. Vår storsatsning gör att vi trots allt kan se
bortom den globala krisen. Vi väljer att se ljuset i tunneln och fortsätter att långsiktigt stärka vår premiumposition,
samtidigt som vi radikalt breddar vårt kunderbjudande. Det nya året har med andra ord gett
vår möbelfabrik en flygande start.

A-pic_alt.IMG_8190