Nya vanor, nytt designtänk

Anpassning till den nya verkligheten är nödvändig och går i raketfart. Nya rutiner snabbt blivit till vanor vad gäller renlighet och distans.
Företag behöver se över sin kultur och arbetsprocesser. Nya idéer har frambringats där den fysiska miljön kombineras med digitala kanaler.

Michelin-prydda Rijks i Amsterdam skapade en matupplevelse där gästen får hem upplevelsen. Man hämtar upp mat-byggsatsen och streamar instruktioner från kocken. Till det kommer instruktioner på hur dukningen ska vara samt en av bartendern komponerad Spotify-lista för att designa upplevelsen. Man kan se trenden gå igen även på kontor där hybrider skapas för att ta det bästa från den digitala världen och kombinera med det personliga och analoga mötet.

Pandemin har gjort klart för oss att vi inte kan fortsätta som vi gjort. Och vi ifrågasätter hur samhället är uppbyggt. Slack, Zoom och Teams har visat att både undervisning och jobb kan skötas på distans. Därmed öppnar sig också en bredare arbetsmarknad geografiskt. Och fler talanger kan attraheras. Att resa runt i världen och delta i möten är inte heller längre försvarbart. Och varför är vi ständigt på språng och under stress?

En biprodukt är att vi har fått en renare planet. Värden som blivit viktigare är rättvisa, hälsa och större välmående. Man har tvingats tänka om och se vad som är värdefullt i livet. Tillfälligt? Även om pandemin lämnar djupa sår så bär den några positiva saker med sig som redan förändrat våra beteenden, vilket såklart påverkar olika designdicipliner.

Aesop är ett företag som lyfter designmässig hållbarhet. Tvärt emot vad t ex kända hamburgerkedjor där allt ska se och kännas lika oavsett vart man är så designas Aesop butiker av lokala designers, material och med ett lokalt designspråk väva in sig i platsen de befinner sig på. För att skapa unika och personliga upplevelser.

Instacart och Doordash är företag som erbjuder leveranser hem till dörren då on-demand-upplevelsen ökar mer och mer samtidigt som besök på varuhusen begränsas. Fler telefon-doktorer och distansdiagnostisering ökar också.

Vi är människor med behov. Vi vill kramas och älska varandra, träffa vänner och snacka med våra kollegor. Vi söker upp fysiska och personliga upplevelser. Det ligger i vår natur att gå på fotboll, konserter och designmässor tillsammans. Pandemin kommer inte att ändra vårt DNA men det kommer att påverka våra vanor.

För oss på Horreds innebär det att möta förändringar med designlösningar för enskilda platser med ökade avstånd. Sedan 1936 har vi tillverkat våra möbler här i den lilla svenska bruksorten Horred. Vilket säkrar leveranser genom korta transporter och bygger långsiktigt ett hållbart samhälle. Kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Källor: Frame, Mc Kinsey, Aesop, Forbes.

Horreds_mute (002) 860x551