SPANING: Re-Attraction: Office Space

Att locka tillbaka anställda till kontoren prioriteras genom en rad åtgärder. På individnivå, där vi behöver ta inkludering, empati och välmående på allvar men också på teamnivå, där kontoret fungerar som samverkansmagnet. Medarbetare vill ha sin frihet genom hybridarbete, samtidigt som undersökningar visar att effektivitet och välmående ökar när man är tillsammans. Samt att företagskulturen stärks.

Office Principles 2024 top tio

Brittiska Office Principles har i sin senaste rapport definierat de tio största trenderna just nu. Man trycker starkt på att utgå från människans behov, välmående, gynna samarbete och gemenskap samt det cirkulära miljötänkandet. Vilket gestaltas i flexibilitet, naturlig ljussättning, modulerbara ytor, multifunktion och materialval. Men också genom ekovänlighet och energibesparande samt att vara både internt inkluderande och supporta lokal kulturell integration. Minst sagt spännande!

Några godbitar från WeWork Global Office Trends Report 2024:

Rapporten bygger på en undersökning av 25 globala storföretag. Flexibilitet och möjlighet för individer att välja arbetsyta blir än mer nödvändigt för att underlätta hybridarbete. Men kontoret har också fått en ny betydelse för kontakt med andra människor genom att vara källan till sociala möten och samarbete som i sin tur visar på produktivitet. Man ser en nödvändighet att locka tillbaka sina anställda för att återbygga försvagade företagskulturer. Kontoren behöver därför vara designade så att de ”blir värda att pendla till”.

Mer rumsliga åtgärder är t ex att låg-luxbelysning för att minska ögonstress och få en varmare belysning, varumärkets identitetsbärare, växter/biofili, konst och personliga tillbehör integreras i arbetsmiljön.

Arbetsplatsen och samhällsengagemang

Say Architects’ nya kontor i Hangzhou drar detta ett steg längre och interagerar med världen utanför kontoret genom valda publika utställningsytor och ett publikt café. Därmed utökas arbetsplatsens funktion från en ren arbetsmiljö till social knutpunkt som främjar välbefinnande och gemenskap. Det blir ett kulturellt och socialt centrum som också berikar det lokala samhället.

Tech-aktören Tinder, tillsammans med Rapt Studio har skapat sitt huvudkontor så att det reflekterar kärnverksamheten – att bygga kontakter. Sjuvåningskontoret i West Hollywood i Los Angeles visar hur arbetsplatsen speglar företagets identitet och värderingar och svarar på de anställdas behov av samhörighet och flexibilitet. Biofila inslag bidrar till den inkluderande känslan. Man stärker arbetsplatsens roll som en katalysator för samhällsbyggande och personligt välbefinnande.

Anpassningar utifrån mänskliga behov

Kenzo Architekten har gjort om och flyttat in i Berlins Admiralpalatset med anor från 20-talet. Här har de skapat en lekfull och framtidsorienterad miljö som uppmuntrar självständighet och produktivitet i syfte att attrahera anställda tillbaka till kontoret. Från samarbetsrum till skräddarsydda arbetsalkover med en variation av utrymmen för att uppfylla olika behov. En optimering genom förståelse för att olika människor och uppgifter kräver olika typer av rumsliga arrangemang.

Ubers nya kontor i det historiska Chicago Old Post Office, designat av Gensler Chicago, integrerar bekvämligheter för att öka komforten och produktiviteten för sina anställda. Arbetsytan, på 29 000 kvm för över 2 000 anställda, fördelar sina arbetsområden i ”kvarter” som erbjuder olika miljöer beroende på de anställdas behov. Denna typ av designfilosofi är i linje med konceptet av en empatisk arbetsplats, som framhäver vikten av att designa utrymmen som är inkluderande och adaptiva till de anställdas olika behov.

Miro’s kontor i Amsterdam, designat av M Moser Associates, rymmer dagens arbetskrafts sociala och funktionella behov. Miro, som specialiserar sig på digitala samarbetsverktyg, avspeglar varumärkeslöftet genom att erbjuda sina medarbetare att välja var och hur de arbetar och samarbetar bäst, och utifrån de sätt som stämmer med deras personliga produktivitetsstilar. De hämtar inspiration från hotellbranschen som uppmuntrar till avslappnade och organiska interaktioner.

Horreds Take

Tydliga trender är individens behov av valmöjlighet, biofila inslag samt formbarhet i social kontakt mellan människor. Horreds designtänk med fokus på flexibilitet, långsiktighet och inkludering stärker både individuella och kollektiva arbetsstilar.

Våra lanseringar i år, som presenterades under SDW24, präglas av anpassningsbar och människocentrerad design. Flexibla arbetsbord med mindre arbetsyta och förvaring som du kan bygga helt utifrån ytan; på höjden, runt hörn, med väggar, skåp eller med biofila hyllplan. Nya sittmöbler som fungerar vid konferensbordet, i loungen eller drop-downmiljö.

Här kan du läsa mer och inspireras av det nya kontorets möbler. För en långsiktigt hållbar framtid tillsammans!

Hälsningar Per-Ola Johansson

Källor: Office Principles, FRAME, Archello, WeWork

Fler nyheter

SPANING: Re-Attraction: Office Space

Att locka tillbaka anställda till kontoren prioriteras genom en rad åtgärder. På individnivå, där vi behöver ta inkludering, empati och välmående på allvar men också

Pressrelease: Lanseringar – 2024

Horreds lanserar fyra produktnyheter under 2024: Nomono Compact, Nomono Bench, Prime Chair och Parant Storage. Alla är designade utifrån framtida behov av flexibilitet och långsiktig

Input Pop-up Vårmässa

Välkommen till Input Pop-up på Slagthuset i Malmö den 14 mars! En inspirerande möbelmässa som bjuder på hållbara lösningar, kreativa möten och intryck för alla

Försäljnings-chef sökes

Platsannons: Horreds Möbel befinner sig i en spännande fas och framtidstron är stark och därför söker vi nu en försäljningschef Du kommer att vara ansvarig

Spring Show på Studio L6

Boka upp 7 mars!! Nu är det snart vår och vi längtar efter att ses! Välkommen till Studio L6, i Göteborg, på Spring Show den

Ta del av vårt designbrev!

Prenumerera på Horreds designbrev och ta del av en värld fylld med inspiration, nyheter, inbjudningar och spännande design-diskussioner! Var den första att få veta om våra senaste kollektioner och exklusiva events. Anmäl dig idag och låt dig inspireras!

Kontakta oss

Vill du veta mer, välkommen att kontakta oss.

+46 320 184 00
info@horreds.se

Våra showroom

Rosenlundsgatan 54
118 63 Stockholm, SWEDEN
+46 738 28 00 15 (Anders)

Studio L6
Lasarettsgatan 6
411 19, Göteborg, SWEDEN
+46 702 41 99 69 (Per)

Slussgatan 10
SE-211 30 Malmö, SWEDEN
+46 702 41 99 69 (Per)

Studio Krøger AS
Nobelsgt 18
N-0268 Oslo, NORWAY
+47 90 02 89 98 (Ernst)